Rolanddanckaert.nl
ROLAND DANCKAERT » TIPS BIJ ANGST

TIPS BIJ ANGST

 

Als je aan een angst- en paniekstoornis lijdt, is het van belang dat je zoveel mogelijk ontspanning zoekt, dat je de leuke dingen doet en waardeert die je WEL nog kan. Thuis en buitenshuis.

 

Sauna, meditatie, yoga, massages, muziek maken, muziek luisteren, dansen, knutselen, schilderen, klussen, leuke boeken lezen, inspirerende en humoristische tv-programma's kijken... Alles wat je een goed gevoel geeft en waar je van kan genieten, moet je DOEN! Doe wat bij JOU past, waar jij van kan genieten! WAT DEED JE VROEGER ALS KIND GRAAG? Misschien moet je dat weer gaan doen/proberen!

 

Neem niet TEveel hooi op de vork. Overbelast jezelf niet teveel en niet te vaak. Maar wordt ook niet passief! Hou op tijd op met een activiteit, voordat je over je grenzen heen gaat!

 

Het allerslechtste wat je kan doen, is thuis binnen blijven zitten. Al kun je alleen maar voor de deur van je huis in de zon relaxen of desnoods binnen achter het venster, doe dat dan! Of wandel rondjes in je tuin of ga op je balkon zitten, als het warm weer is liefst met blote voeten.

 

Stel je dan open voor alles wat mooi is, lekker ruikt en aangenaam in het gehoor ligt (het vogelgezang bijvoorbeeld). GENIET!

 

Wees je ervan bewust hoe lekker het is om buiten te zijn, al is het zeer beperkt, ook al voel je je vaak opgesloten, geremd en gevangen.

 

Het is niet aan te bevelen om alsmaar in de veiligheid van je comfort zone te blijven. Natuurlijk moet je zo nu en dan flink bijtanken in je comfort zone, maar je moet vrijwel iedere dag je grenzen opzoeken en oprekken.

 

Ga zoveel mogelijk naar buiten en kom zoveel mogelijk onder de mensen, een paar keer per dag verspreid over de dag.

 

Angstig geweest? Toch blijven doen! Laat je niet door de angst regeren!

 

Hoe vaker je een situatie toch weer opzoekt en hoe sneller na een paniekaanval je dat doet, hoe makkelijker het je zal afgaan.

 

Als het goed gaat of beter gaat dan normaal, blijf dan zo lang mogelijk buiten. Zo bouw je vertrouwen op.

 

Zoek de situaties op waar je bang voor bent en ga de confrontatie aan. Het is hard werken, de confrontatie met een fobie! Het is haast een dagtaak!

 

KOESTER IEDER MOMENT DAT HET WAT BETER GAAT DAN EERST, DAN VERWACHT. KOESTER HET GELEIDELIJKE PROCES VAN KLEINE STAPJES VOORUIT(GANG)! Terugvallen horen er helaas bij!

 

Tijdens de confrontatie, kun je proberen je angst bij jezelf wat weg te nemen. Een stemmetje in jezelf maakt jou wijs dat je heel erg bang bent en moet zijn, maar praat rustig en toch overtuigend terug tegen dat stemmetje. Zeg tegen jezelf dat je helemaal niet bang hoeft te zijn, niet bang bént. Stel jezelf gerust. Wees moedig.

 

Doordring jezelf ervan dat de angst je niet zal doden. Doordring jezelf ervan dat je het aankan, dat je mans genoeg bent de situatie het hoofd te bieden.

 

Wees je ervan bewust hoe heerlijk het is om buiten te zijn!

 

Overtuig jezelf ervan dat al de nare lichamelijke en geestelijke sensaties die je (tijdens een angstaanval) ervaart in feite onschuldig en dus geheel ongevaarlijk zijn.

 

Toch een paniekaanval? Probeer in die situatie te blijven. De paniek kan wegebben als je er niet meteen voor wegloopt! Al die vervelende lichamelijke sensaties in je lijf en hoofd zijn ongevaarlijk! Volgende keer gaat het wellicht beter. Maak jezelf NIET wijs dat je de volgende keer ook weer zo'n erge aanval zal krijgten. Dat hoeft helemaal niet!

 

Voel zelf aan wat je wel en niet aankan, maar wees ook weer niet te beschermend, te lief en te voorzichtig voor jezelf.

 

Wees je ervan bewust dat er altijd iemand zal zijn die jou zal helpen als het moet, ook onbekenden. Mensen zijn best behulpzaam als de nood aan de man is.

 

Toch een (hele erge) paniekaanval gehad? Huil en vloek desnoods. Dat mag, want het is een hele vervelende ervaring.

 

Deel het met iemand die naar je wil luisteren, die je wil troosten. Maar blijf niet te lang in je verdriet, woede en moedeloosheid hangen. Probeer er redelijk snel overheen te stappen, en weer te ontspannen, te genieten, leuke dingen te doen en weer naar buiten te gaan of weer te oefenen om naar buiten te gaan, de enge lift of het verdomde vliegtuig te pakken.

 

Neem altijd een mobiele telefoon mee die goed is opgeladen en met voldoende beltegoed erop, zodat je in elk geval het gevoel hebt dat je in noodgevallen altijd iemand kan bellen.

 

Bekijk wat en wie in je leven je ongelukkig maken en of je je situatie kan veranderen en of je je eigen houding kan verbeteren. Probeer de wortels van de stress en de spanningen weg te nemen en nieuwe, vruchtbare wortels te kweken!

 

Doordring jezelf ervan dat er niks mis is met je. Je HEBT een vervelende aandoening gekregen door overbelasting, trauma, teveel piekeren en/of stress en het is werkelijk voor iedereen moeilijk om een vicieuze cirkel, die negatieve spiraal, te doorbreken, met name als je je altijd rot voelt en als de angsten en paniek hardnekkig zijn.

 

Wees ervan doordrongen dat je NORMAAL bent, en dat je STERK bent en MOEDIG. DAT IS OOK ZO!!!!!

 

Wees je ervan bewust dat andere mensen die niet in deze situatie zitten makkelijk praten hebben en dat ook zij in een moeilijke situatie niet altijd positief en vrolijk kunnen en zullen zijn. Iedereen heeft zwaktes en iedereen heeft kracht en talent. De een is of doet/lijkt misschien altijd vrolijk maar heeft als puntje bij paaltje komt minder doorzettingsvermogen dan degene die er een handje van heeft om best veel zelfmedelijden te hebben. We hebben allemaal onze plussen en minnen, en ook jij hebt je plussen!

 

GA UIT VAN JE KRACHT! STA IN DIE KRACHT!

 

Praat je frustraties van je af. Lucht je hart, zeg wat je op je lever hebt, ongecensureerd. Zeg wat je denkt en voelt, al lijkt het allemaal niet rationeel en redelijk. Alles dat bestaat, mag bestaan en geuit worden. Maar zoek ook frequent de luchtige humor en de levensblijheid op.

 

Niet teveel piekeren, malen en denken. PROBEER DAT TE LATEN! Maar wees niet boos op jezelf als het je niet lukt om niet teveel te piekeren of als je weer een angstaanval hebt gehad. Probeer je kalmte te bewaren, dan blijf je helder van geest en put je jezelf het minst uit. 

 

DOE dingen waarvan je geniet met mensen die je een goed gevoel geven, of alleen!

 

Veel succes met leven!

 

Roland Danckaert,

Ervaringsdeskundige op het gebied van op Chronische Vermoeidheid lijkende burn-out en zenuwinzinking (gepaard gaande met lage weerstand, lage stressbestendigheid, geringe belastbaarheid en met mentale, emotionele en lichamelijke uitputting) alsmede op het gebied van angsten, paniekstoornis, hyperventilatie, hypochondrie, emoties en fobieën.

 

Het lijden is verschrikkelijk, daar hoeven we geen doekjes om te winden. Maar het lijden heeft mij en ook u gemaakt tot wie ik nu ben, tot wie u nu bent. Alles is dubbel.

 

Behoefte aan een gesprek of aan uitwisseling? Neem eventueel contact met me op.

 

SAMEN STERKER, SAMEN WIJZER, SAMEN MINDER EENZAAM!